Svininfluensan

Idag har jag vaccinerat mig mot svininfluensan.

Om ni är tveksamma på att vaccinera er..
Tänk då på att:

- Du skyddar andra genom att vaccinera dig.
Tänk på alla gravida, små barn, svårt sjuka mm.
De som har kraftig äggallergi, eller de som bara tidigare
reagerat kraftigt på vaccin och därför inte kan ta det.

- Du hindrar smittspridningen.
Influensa A (H1N1) är mer smittsam än vanlig influensa.
Du hjälper till att skydda personer i din närhet och
och du bidrar till att samhället kan fungera som vanligt.

- Du skyddar dig själv.
de allra flesta som insjuknar i svininfluensan får vanliga
influensa symtom (tex, hög feber, huvudvärk, hosta, ledvärk mm)
och behöver inte sjukhusvård. Men.. Drygt hälften av dem som blivit sjuka
har haft en annan underliggandesjukdom/nedsatt immunförsvar medan resten
har varit helt friska. Så det är svårt att säga hur hårt man drabbas.


Och dom som kommer och säger att vaccinet är farligt för det är kvicksilver i och jadda jadda.
Det är lika mycket kvicksilver som i en halv abborre.
och visste ni att det är kvicksilver i barnvaccinen med?!


Äsch. jag tycker att man ska vaccinera sig,
om inte för sin egen skull, så ska man iaf göra det för andras!





Puss


Kommentarer
Postat av: mathilda

jag ska inte vaccinera mig, tycker att är överdrivet bara.. om jag blir sjuk och dör så vare väl meningen då!



men jag har en fråga! om man är vaccinerad, kan man då sprida smittan ändå? jag tänkte om man får smittan på kroppen och sen för över det till nån annan? förstår du vad jag menar?

2009-10-20 @ 23:16:29
URL: http://mathildernas.blogg.se/
Postat av: Ellaella.

Vad jag har läst så kan man ändå smitta andra även om man har vaccinerat sig :O.. chansen är väl dock mindre, men det är ju från person till person hur hårt det tar på än..



Jag och Mathilda kommer eldas på bål om vi inte vaccinerar oss :S Scary..



Fin blogg du har förresten Malin :D

2009-10-21 @ 15:18:26
URL: http://blnt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0